Vertrouwenspersoon: voor medewerker én organisatie

Caroline Verhees

Er is een wet in de maak om een vertrouwenspersoon verplicht te stellen in organisaties.

‘Nee hè, weer een verplichting erbij’

‘Hoezo, we hebben toch al jaren een HR manager als vertrouwenspersoon en we zijn bovendien een heel open bedrijf’.

...

Zo kan ik nog wel meer reacties noteren uit gesprekken die ik hierover voer.

Echter, een vertrouwenspersoon is er niet alleen voor de medewerker. De organisatie heeft er ook baat bij dat medewerkers zich veilig en ondersteund voelen op het werk. Dit draagt bij aan een gezonde werkcultuur en kan leiden tot hogere productiviteit en betrokkenheid.

Een vertrouwenspersoon (VP) is er om te luisteren naar de medewerker die een probleem heeft waar hij niet mee terecht kan of durft bij een collega of leidinggevende. En eventueel ook om de medewerker te ondersteunen in de zoektocht naar een uitkomst die past. Een VP is geen adviseur of probleemoplosser. En niet altijd is er meer dan één gesprek nodig. Soms is een luisterend oor in alle vertrouwen al voldoende.

Dus: hoezeer je ook denkt dat het in jouw organisatie niet nodig is… ga er maar vanuit dat er altijd medewerkers zijn voor wie zo’n vertrouwelijk gesprek met een onafhankelijke persoon een wereld van verschil kan maken.

Door te zorgen voor een laagdrempelige manier om iemand in vertrouwen te nemen die echt onafhankelijk is, verminder je het risico op uitval door ziekte of vertrek van de medewerker.

Keertje vrijblijvend sparren wat in jouw organisatie wenselijk of mogelijk is? Bel of mail me gerust voor een afspraak.

Boek een
kennismaking

Nieuwsgierig wat Vivaz voor jou kan betekenen? Check de FAQ of neem meteen contact met mij op. Ik heb een leuk aanbod om het eens uit te proberen.

Check, bel of mail
Ik vraag eenmalig om toestemming voor cookies. Deze gebruik ik om bezoekersstatistieken te meten. Lees meer in de Privacy Policy